SKF-logga-gammal-ny-nyNyligen dök en ny logo upp för Svenska Kanotförbundet på Internet. Vad det innebär vet vi inte än, då ingen officiell information har kommit ut.

Svenska kanotförbundet har idag 15 000 medlemmar. Varje år tävlar ungefär 370 barn och ungdomar i åldern 10-18 år i sprint och ca 50 i kanotslalom och störtlopp. Det finns ingen organiserad  tävlingsverksamhet för barn och ungdomar i de andra 13 kanotgrenarna.

Omsättningen i Kanotförbundet ligger årligen runt 10 miljoner kronor sedan 2000-talet. 80 % är bidrag, främst från Riksidrottsförbundet. 2013 hade Kanotförbundet inga intäkter från sponsorer.

1969 var 77 föreningar anslutna till SKF. Idag finns 118 föreningar varav hälften rapporterar Lokalt Aktivitetsstöd (LOK) och har någon form av barn- och ungdomsverksamhet.

Samtidigt som Svenska Kanotförbundet är på väg att byta logotyp, arbetar även Franska Kanotförbundet på att lansera en ny. 29 mars 2014 får vi veta hur deras kommer att se ut. Även om Franska Kanotförbundets kommunikation är inte fantastisk, försöker man skapa lite spänning runt det hela. Framför allt lyfter lanseringen diskussion och debatt om kanotsporten, dess organisation och om framtiden.

Svenska Kanotförbundet använder nu samtidigt tre olika logotyper på sina webbmedier. U23-sprint har börjat använda den senaste. Uppenbarligen saknas såväl en kommunikationsplan som lanseringsplan. Tills vidare vore det klokast om samtliga grenar endast använder namnet Svenska Kanotförbundet utan logo.

Tid och tanke behövs för att ta fram en ny logo som kan bidra till bred samhörighet, och som sedan lanseras enligt en konkret plan. Detta arbete, tillsammans med mycket annat, bör starta med att samla samtliga grenkommittéer med styrelsen. Något som skall göras flera gånger per år.

Se videon från Franska Kanotförbundets logo-lansering.

av Ad