Eskimåsväng

EskimåsvängNär du vet att du alltid kommer upp om du går runt, blir du mycket tryggare och därmed en säkrare kanotist. Genom att kunna eskimåsvängen, öppnas nya världar för dig i forspaddling, havspaddling, kanotpolo mm.

Nedan hittar du utbildningmaterial för att lära dig och lära andra tekniken.

Övningsbank Eskimåsväng (kajak och kanadensare)

Övningslista för nybörjare – Listan kompletterar övningsbanken. Den kan plastas in och vara bredvid ledaren i simhallen. För barn under 12 år rekommenderas att inte ha kapell om de paddlar utan ledare i bassängen. Av erfarenhet har mindre barn svårt att i lugn och ro dra loss kapellet om de välter oplanerat. De kan lätt få panik. Det behövs helt enkelt lite mognad och massor av roliga rollövningar.

Äldre forspaddlare har ofta en eskimåsvängsteknik som gör att man kommer upp liggande bakåt. Bakre armen är då bakåt, uppåt och utåtroterad. Det är tyvärr en perfekt postion för att dra axeln ur led. Om man råkar stöta paddeln i botten i det läget, är det lätt att det händer. Istället bör man komma upp upprätt, med armarna i en position som vid övre vändläget i styrkeövningen ”frivändning”. I den postionen är axlarna skyddade. Det är lätt att byta stil. Tricket är att dra med sin biceps, istället att svepa med rak arm.


Guide till den perfekta eskimåsväng av Lars Larsson &  Glenn Mattsing (2009)


Tips & Tricks på svenska

 

Tips & Tricks på franska

 

Tips & Tricks på engelska

Kommentera